Dette fine diktet sto senere også på trykk i "Reisebilleder og Digte" fra 1851. Det er utpreget nasjonalromantisk, og vil kanskje fremstå som noe patosfylt for moderne lesere. Men det inneholder også rent "journalistiske" elementer, der bildet av den intenst oppslukte felespilleren i fjerde vers nok gir en ganske realistisk fremstiling av hvordan Torgeir Augundson fremsto for tilhørerne.
Møllergutten sad ved Kværnehuset
under Haukelidens Fjeld,
og han hørte der i Elvesuset
Hallingslåtten fra det dybe Væld.
Fossegrimen sine Strenger rørte,
Skummet sprang og hvirvlede dertil.
Ingen uden Møllergutten hørte,
Hvordan Elven gik med Strengespil.
Og han kunde siden med sin Bue
stryge Fossegrimens Dans;
aldrig før i Hytte og paa Tue
var der hørt saa gjævt et Spil som hans;
aldrig gik der over Gulv og Enge
saadan Halling, som hvor han gav Klang;
men han har vel og med sine Strenge
gjort det stilt i Laget mangen Gang.
Og der kom, hvorom han aldrig drømte,
skjønt han gik saa tankefuld,
Brev og Bud til ham fra den berømte
vidt bereiste Mester Ole Bull.
Han, der turde selv ved Kongethroner
lade Slaatten over Strengen gaa,
han erindred, at dens bedste Toner
lød paa Fjeldet i en Hyttevraa.
Og da lod han Møllergutten bytte
Denne Hytte med en Hal,
Hvor vel fler end Tusind kunde lytte
til de underbare Toners Fald.
Møllergutten sad, som naar man stirrer
Overbøiet paa et Elvdybs Pragt,
og som Broen, hvor man dvæler, dirrer,
saadan rysted Sædet ved hans Takt.
Men hans Spil var og som Fossefaldet,
Der i stride Hvirvler gaar,
Og ved Spillet blev hver Tanke kaldet
Did, hvor Fossegrimen Harpen slaar,
kaldet fjernt hen til de grønne Dale,
der har Kilder fra et snedækt Fjeld,
hvor vor Kunst i Toner som i Tale
altid finde skal sit friske Væld.
I sin omtale av konserten i Rigstidende 21. januar 1849 beskrev Andreas Munch Myllarguten som den "i sig selv sammenkrøbne, ligesom i en Puppe indhyllede Fjeldspillemand". Mottagelsen i pressen var ellers altoverveiende svært positiv - og la mye av grunnlaget for den legendestatusen som Torgeir Augundson har fått i norsk musikkliv.