Talentskolen Folkemusikksenteret er finansiert med støtte fra Buskerud Fylke og fra Norsk Musikkråd.
Noen har vert med fra tilbudet startet i 2008, andre er kommet med underveis. Det er 5 – 6 elver hver gang. Hver måned møter de sine læremestere på Folkemusikksenteret til intensiv innlæring av spill, teknikk, tradisjonskunnskaper og et fag som kalles scenisk beredskap, mental trening for å takle sceneopptredener.
Elevene kommer fra Buskerud, Telemark og Vestfold. Lærerne er ”folkemusikkjendiser” som alle er topputøvere på fele og eller hardingfele. Verdensmusikeren Annbjørg Lien har vert lærer her flere ganger, landskappleikvinner Olav Luksengard Mjelva, Gro Marie Svidal, Erlend Viken, Synnøve Bjørset og flere andre av landets beste felespillere. Denne gangen er det Per Anders Buen Garnås fra Bø som instruerer. Det er Telemarks tradisjoner i hardingfelespill som står på timeplanen. Når fingre og bogehender må ha en liten hvil, blir konsentrasjonen rettet mot historien, kunnskapen om tradisjonene i norsk folkemusikk.
Folkemusikk er så mye mer enn bare musikken, den er en del av vår norske folkekultur som har levd og utviklet seg i utallige generasjoner før oss. Den er en del av den norske folkesjela. Allikevel kommer spørsmålet opp, ja men hvor kommer det hele fra? Har denne musikken bare oppstått sånn helt av seg selv enn eller annen gang for veldig lenge siden? Slike og andre vidtrekkende og omfattende spørsmål finner sine svar i diskusjoner og undervisningen på Talentskolen. Her får ”Talentene” påfyll av kunnskap og pirret nysgjerrigheten sin. Trolig er det her med noen som vil gå videre med mer utdanning og selv bli store forbilder for nye generasjoner spellemenn og -kvinner.
Hvordan er det å være elev her?
Et unison KJEMPEMORO! Skikkelig fett altså!
Vi ønske alle lykke til videre, vi sees nok igjen.
Noen har vert med fra tilbudet startet i 2008, andre er kommet med underveis. Det er 5 – 6 elver hver gang. Hver måned møter de sine læremestere på Folkemusikksenteret til intensiv innlæring av spill, teknikk, tradisjonskunnskaper og et fag som kalles scenisk beredskap, mental trening for å takle sceneopptredener.
Elevene kommer fra Buskerud, Telemark og Vestfold. Lærerne er ”folkemusikkjendiser” som alle er topputøvere på fele og eller hardingfele. Verdensmusikeren Annbjørg Lien har vert lærer her flere ganger, landskappleikvinner Olav Luksengard Mjelva, Gro Marie Svidal, Erlend Viken, Synnøve Bjørset og flere andre av landets beste felespillere. Denne gangen er det Per Anders Buen Garnås fra Bø som instruerer. Det er Telemarks tradisjoner i hardingfelespill som står på timeplanen. Når fingre og bogehender må ha en liten hvil, blir konsentrasjonen rettet mot historien, kunnskapen om tradisjonene i norsk folkemusikk.
Folkemusikk er så mye mer enn bare musikken, den er en del av vår norske folkekultur som har levd og utviklet seg i utallige generasjoner før oss. Den er en del av den norske folkesjela. Allikevel kommer spørsmålet opp, ja men hvor kommer det hele fra? Har denne musikken bare oppstått sånn helt av seg selv enn eller annen gang for veldig lenge siden? Slike og andre vidtrekkende og omfattende spørsmål finner sine svar i diskusjoner og undervisningen på Talentskolen. Her får ”Talentene” påfyll av kunnskap og pirret nysgjerrigheten sin. Trolig er det her med noen som vil gå videre med mer utdanning og selv bli store forbilder for nye generasjoner spellemenn og -kvinner.
Hvordan er det å være elev her?
Et unison KJEMPEMORO! Skikkelig fett altså!
Vi ønske alle lykke til videre, vi sees nok igjen.