Prisutdelinga er opprettet med formål om å høyne sjangerens status, gi oppmerksomhet til dens artister og aktører, samt by publikum og medvirkende på en årlig tilstelning. Prisutdelinga legger til grunn en bred en bred definisjon av folke- og verdensmusikken, og ønsker å favne bredt.

- Både musik, sång och dans, liksom alla kulturer i Sverige som lägger vikt vid bevarande och förnyelse av äldre tiders traditioner, är välkomna. Vi vill slå vakt om rottrådar bakåt och närvaro i dag, med en blick mot framtiden, heter det i beskrivelsen av utdelinga.

Dette var første gang det ble arrangert en slik prisutdeling i Sverige, og bak arrangementen stod organisasjonene Rfod og Rikskonsertene. Det var fullt i Nybrokajen 11, Rikskonsertenes ærverdige konsertsal, og prisutdelinga ble sendt direkte på SVT radio med Ale Möller og Carin Kjellman som programledere. 8 priser ble delt ut i kategoriene, hederspris, tradisjonsbærer, nykommer, arrangør, cd-utgivelse, bokutgivelse, artist, samspill og gruppe

Foto | Eivind Kaasin
Konstituert daglig leder i FolkOrg, Lene Furuli. Foto: Eivind Kaasin

Ulike utdelinger
Både konstituert daglig leder i FolkOrg, Lene Furuli og prosjektleder for Folkelarm, Trond Stenseth Moe var tilstede under utdelinga i Stockholm, og har gjort seg noen erfaringer i forhold til gjennomføringen av høstens Folkelarmpris.

- Det var en stram og vel gjennomført utdeling. En helt tradisjonell prisutdeling med musikalske innslag, konvolutter som sprettes og takk. Og litt morsomt var det jo at de to danseinnslaga under utdelinga begge var norske, i form av Frikar og Håkon Dregelid, sier Furuli.

- Prisutdelingsseanser kan forte virke litt lange, og med 8 priser og minst like mange musikkinnslag ble det litt langdrygt her også. Men det var virkelig god stemning hele veien! Og det var morsomt å se at det var stor spredning i alder hos publikum – fra svært ung til godt voksen, sier Stenseth Moe.

På hvilken måte skilte den svenske prisutdelinga seg fra vår egen Folkelarmpris?

- Det var kun en kategori for plateutgivelser, resten var mer ”årets” av ulikt: gruppe, samspill, tradisjonsbærer, arrangør osv. Sånn sett skiller prisen seg vesentlig fra Folkelarmprisen. Jeg tenker umiddelbart at kategoriene ble vel vide – at tradisjonsbærer for eksempel favner om utrolig mange personer og hvis vi skulle gjøre noe slikt i Norge burde i alle fall lenkes til noe spesielt som er gjort akkurat det året, sier Furuli.

Den svenske prisutdelingen er ikke kun rettet mot plateutgivelser, men også andre type utgivelser og utmerkelser. Er det aktuelt å gjøre noe lignende med Folkelarmprisen også?

- Ja. Noen kategorier kan være aktuelle, men ikke alle tror jeg. Ettersom vi har flere arrangement gjennom året som kårer vinnere, er det nok naturlig å fokusere på priser som henger sammen med utviklingen av musikkbransjen; profesjonelle musikere, arrangører og plateutgivelser. Prisen for årets arrangør er et eksempel på noe vi kan ta med oss.
 

Inviterte prisvinner
Har dere gjort noen erfaringer eller fått noen ideer som dere vil ta med inn i planlegginga av årets utdeling av Folkelarmprisen?

- Man har vel to valg kanskje? Kjøre tradisjonell prisutdeling eller gjøre noe helt annet? Etter utdelinga inviterte vi vinneren av årets arrangør til Folkelarm, for å gi en presentasjon av deres arbeid. Det håper vi blir inspirerende for norske arrangører, sier Furuli

- Man kan lære av både gode og dårlige ideer, og vi så vel litt av begge deler, sier Stenseth Moe om utdelinga.

- Samkjøringa med radio funket stort sett fint, med dyktige programleder og en god regi. Men når for eksempel de forhåndsinnspilte ”de nominerte er –jingles” var rent auditive, så fikk man litt følelsen av at produksjonen var rettet mer mot radiopublikummet enn vi som satt i salen. En videosnutt eller i det minste et projisert bilde på backdroppet hadde definitivt gjort seg, avslutter han.
 

Planlegger ny utdeling
Allerede nå skal de svenske arrangørene sette seg ned og vurdere en videre utdeling av prisen, og forhåpentligvis blir det prisutdeling også i 2011.

 

Esbjörn Hazelius med prisen for Årets utgivelse, gratuleres av konfransier Ale Möller. Foto Per Ulf Allmo
Esbjörn Hazelius med prisen for Årets utgivelse, gratuleres av konfransier Ale Möller. Foto Per Ulf Allmo

Prisvinnere | Folk och världsmusikgalan 2010

Årets hederspris: Izzy Young
Årets tradisjonsbærer: Lena Willemark
Årets nykommer: Maher & Sousou Cissokho
Årets arrangør: Selam Årets cd-utgivelse: Blunda och du skall få se/Esbjörn Hazelius
Årets bokutgivelse: Passion/Monica Björk, Bo Arrhed och Magnus Lundberg, Isabergs förlag
Årets artist: Sofia Karlsson
Årets samspill: Nordic
Årets gruppe: New Tango Orquesta