Og hans medspillere er ingen ringere enn Åshild Breie Nyhus på nykkelharpe og Jan Erik Kongshaug på gitar.
Bratsjen er strykefamiliens altstemme. Bratsjen har fram til nyere tid levd noe i skyggen av fiolinen og celloen, men litt etter litt inntatt en sterkere posisjon som soloinstrument. instrumentet har blitt kalt alt fra ”gammelmannsfele”og “storfele” til ”dronningen blant strykeinstrumentene”. Instrumentet har en mørk og varm tone, og slik sett har den anstrøk av den verdighet som ligger i sistnevnte karakteristikk.
Samspillet mellom nykkelharpe og bratsj på plata er noe sjeldent, og denne utgivelsen viser hvor godt de to instrumentene klinger sammen. Slåttene på plata er både tradisjonelle og Sven Nyhus’ egne komposisjoner. Her vil man finne gamle rørosvalser, polser og reinlendere spilt på samme måte som på fela, men bratsjen gir dem et slags ”storfele”-preg. Den klanglige bredden i innspillingene understrekes ytterligere av improviserte understemmer, og samklangen med nyckelharpen gir en viss assosiasjon av barokk klang.
Bratsjen er strykefamiliens altstemme. Bratsjen har fram til nyere tid levd noe i skyggen av fiolinen og celloen, men litt etter litt inntatt en sterkere posisjon som soloinstrument. instrumentet har blitt kalt alt fra ”gammelmannsfele”og “storfele” til ”dronningen blant strykeinstrumentene”. Instrumentet har en mørk og varm tone, og slik sett har den anstrøk av den verdighet som ligger i sistnevnte karakteristikk.
Samspillet mellom nykkelharpe og bratsj på plata er noe sjeldent, og denne utgivelsen viser hvor godt de to instrumentene klinger sammen. Slåttene på plata er både tradisjonelle og Sven Nyhus’ egne komposisjoner. Her vil man finne gamle rørosvalser, polser og reinlendere spilt på samme måte som på fela, men bratsjen gir dem et slags ”storfele”-preg. Den klanglige bredden i innspillingene understrekes ytterligere av improviserte understemmer, og samklangen med nyckelharpen gir en viss assosiasjon av barokk klang.