I 2011 sto Falck Forlag og Morgenbladet bak en stor kåring av “tidenes beste norske plater”. Det har også kommet ut en rekke bøker om artistene og platene, der utøvere  som Radka Toneff, a-Ha og De Press har blitt grundig portrettert. 
 
Nå har turen kommet til Halvard T. Bjørgum og “Skjoldmøyslaget”. Det er Gjermund Kolltveit ved Institutt for Folkemusikk I Rauland som har ført den nye boken i pennen. Utgivelsen på Falck Forlag er alt blitt forhåndsfeiret på Setesdalmuseet, og skal nå markeres litt på etterskudd på Litteraturhuset i Oslo.  
 
Falck Forlag ser ut til å ha god tro på utgivelsen, og presenterer materialet både som bok, CD og film. Søndag 4. november starter med en visning av filmen ”Rammeslåtten – udøydeleg ekstase” av Ulf Myrvold, som har Norgespremiere denne kvelden. Her følger Bjørgum og Myrvold i fotsporene til Thor Heyerdal, som i sin tid vakte kontrovers gjennom å presentere Odin som en reell person med asiatisk opphav. 
 
Dette var en svært bokstavelig tolkning av Snorres innledningstekst til Den Yngre Edda, som møtte mye motstand i de akademiske miljøene, og vel også blant de fleste med en større kjennskap til den norrøne mytologien. Bjørgum har likevel fattet interesse for denne historien, og har selv dratt til områdene rundt Svartehavet for å lete etter røtter til vår egen folkemusikk. 
 
Bjørgum har særlig interessert for opphavet til de særegne rammeslåttene fra Setesdalen, noe som bl.a. førte ham til Aserbajdsjan. Dette kan sees i dokumentarfilmen, samtidig som hele “Skjoldmøyslaget” også skal fremføres fra A til Å.
 
Arrangementet finner sted i Amalie Skram-salen på Litteraturhuset. I tillegg til konserten, boklanseringen og premieren på den nye dokumentarfilmen, vil det også bli en markering av at ”Skjoldmøyslaget” igjen har kommet ut på CD, nå i remastret utgave. 
 
Vi kan avslutningsvis sitere fra Kolltveits tekst om “Skoldmøyslaget” i Morgenbladet Topp 100” (Falck Forlag, 2011).
 
“Uten forkleinelse for andre og nyere prosjekter: Skjoldmøyslaget blir stående som en bauta som fremtidige spellemenn, spellekvinner, musikere og publikum kan lære av og bli inspirert av. Slik segnene om skjoldmøyene omplantet norrøn mytologi i Setesdalens folketro, kan slåttemusikken til Torleiv H. og Hallvard T. Bjørgum tas med videre inn i det 21. århundre og bli omplantet til mange andre voksesteder, både i og utenfor Setesdalen."