Av Arne Fredriksen, Etnisk Musikklubb
”Hvordan er det å jobbe med verden som nisje”, ble jeg spurt om av en NRK-journalist en gang.
Tenk det dere, verden er en nisje, mens 12% av jorda dominerer resten når det gjelder lyd og bilde og har gjort det i over hundre år!
Dette minner meg på det politiske som motivasjon: at også et politisk sinne var med å legge grunnlag for firmaet – mitt politiske sinne over den øredøvende anglo- amerikanske musikkdominansen (i norsk- eller originaltapning) som terroriserte meg hvor enn jeg gikk. Den var allesteds nærværende - enten i form av egne lokale og riksdekkende kanaler og dominerende på spilleflater på NRK, i klesbutikker, på utesteder, i skiheisen - "you name it".
Jeg vendte mitt sinne/irritasjon til en kreativ kraft. Målet må være at folkemusikk og verdens musikk alminneliggjøres i eteren. Her er det gledelig at NRK nå åpner mer opp verdens musikk med to timers nye spilleflater i programmet Verdens Scenen.
Platebransjens overfokus på digitale medier
Store deler av platebransjen overinvesterer nå om dagen oppmerksomheten sin i digitale muligheter og gjør plateformatet en bjørnetjeneste. De er som besatt av besatt av streaming og digitale muligheter, og er selv med å slå beina under markedsmulighetene for CD-formatet. Dette minner meg om noe jeg lærte på marxistisk studiesirkel for 40 år siden – om kapitalismens overinvesteringer der det ble oppdaget nye markeder.
Det er viktig med skikkelig markedskunnskap når det gjelder salg av musikk. En må forstå at det er en rekke parallelle virkeligheter, segmenter, målgrupper og aldersdimensjon i forhold til dette. Vi har også unge kunder!
Det bekymrer meg at kollegaer og konkurrenter opptrer slik, fordi vi også i betydelig grad er avhengig at andre også utgir i CD-formatet. ”Ja takk begge deler” sier vi, men legger vekt på plateformatet og utvikler dette.
Vi lærte å lage plater av å selge andres plater
Det vil si CD'er fra noen av verdens beste innen folkemusikk/etniskmusikk. Det har blitt priser også i utland samt gode anmeldelser og eksport internasjonalt. Vi øker utgivelsene, frekvensen og omsetningen av selve CD-formatet, i en tid kollegaer nærmest flagger ut og går over til streaming.
Men jeg skjønner det litt også da. Om en jobber innafor genre der en likevel ikke har annet enn musikken å melde – så kan en jo kutte ut ”bildet av havet”, den minimalistiske skriften, det dårlig designet og bare selge lyden.
Jeg mener vi er et veldig, veldig tydelig selskap. Vi jobber med en genre som ikke er ”ferskfisk” akkurat. Det ligger til genren folkemusikk at den har en historie å fortelle, - om artisten, om tradisjonen, om slåttene, om instrumentene og kanskje knytta til myter og sagn, ofte er dette nybråttarbeid.
Dette vil vi fortelle!Over tid har vi derfor utviklet oss i retning av CD-bokformatet. Med tekster på norsk, engelsk og fransk som standard på de fleste, men vi har også språkene spansk, gresk og kinesisk på noen av våre utgivelser. Dette er nøkkelen til eksport. Folk kan lytte og lese i et designmessig tiltalende format. Første kvartal i år har vi like mange utgivelser som i 2010.
Det lover godt for 15-årsjubileet! Utover året vil vi feire på ulik vis.
Krise som kilde til ny endring
Som grunder og ildsjel er en villig til å legge ned mye krefter og jeg innrømmer at det til tider også har vært slit. Selv om jeg hadde bakgrunn fra produktutvikling og markedsføring, så har jeg mange ganger ønsket at jeg også var "datautdannet". Pga høye IT-ambisjoner, så brant vi oss her - mye tid og penger blei svidd av på IT-konsulenter og mislykka pilotprosjekt med Micosoft sin samarbeidspartner i Norge - It works.
Nå funker i alle fall Nettbutikken og bruken øker stadig. Jeg har vært som besatt av bedre IT-løsninger – men har roet meg og fokuserer for tida på det vi er gode på. Når sykdom slår til – med hjerteoperasjon og senere et ikke-kurerbart og ulekkert autoimmunt syndrom, Cogans Syndrome, som bl.a. i minst fire måneder gjorde meg døv, så har et aktivt arbeidende styre trådt til, samt en hjelpende kone. '
Da hjelper det også å ha på plass en ”verna bedrift” med ”daybed”. Dette har gjort at jeg måtte avhende mange oppgaver jeg hadde før og kjøpt timer. I tillegg har vi ansatt en annen person. Jeg måtte tenke nøye igjennom hva jeg skulle bruke min begrensa arbeidskapasitet til – og mest blir det å tenke ut smarte prosjekter videre – sitte i hornet og si pip – det gjelder bare å si de rette pipa.
Interesserte finner hjemmesidene til plateselskapsdelen av Etnisk Musikklubb her. Du kan også studere katalogene i PDF-format på denne lenken. Eventuelle lengre kommentarer til dette åpne brevet kan som vanlig sendes til info@folkemusikk.no.