Tekst: Mona Levin. Foto: Atle Møller
De seks unge felespillerne og de to trekkspillerne (elever av Håvard Svendsrud), godt støttet av et par lærere, møtes ukentlig for instruksjon i slåttespill. Aller morsomst synes de det er å spille dansemusikk – og særlig dansene som går i raskt tempo: En springdans fra Vestfold smeller i taket. Repertoaret er nå på over 40 slåtter.
I spissen står altså Ellev Tomasgaard og Judith Röder Tomasgaard. Ellev har bred musikkfaglig bakgrunn, han spiller en rekke instrumenter og i mange stiler, pianojazz inklusive. Han er mannen bak den kulturelle blomstringen i Nannestad, dit han tok med arven fra Hornindal, før han dro videre til Vestfold.
Ellevs gjerning er å skape interesse for folkemusikk, integrere den i musikkundervisning som sådan, og heve enkelt repertoar opp til et høyere nivå gjennom en systematisk, kvalitativ dannelsesprosess. Ungdom uten noen bakgrunn i folkemusikken blir gjennom ham genuint interessert.
Ellevs kone Judith, tysk fiolinpedagog som fikk stilling ved Sandefjord kulturskoles klassiske avdeling for tolv år siden, hadde orkesteret der som hovedoppgave. Ellev fulgte med, også hun ble frelst på folkemusikk, ikke minst fordi det viste seg at Vestfold-tradisjonen har fela, og ikke hardingfela, som grunninstrument. Denne tradisjonen har levd lenge i Sandar Spelemannslag, som nå har tilsig av unge generasjoner.
Nå er Kulturskolen, ildsjelene og medelevene også stolte og inspirert av at den tidligere eleven Lars Ingar Meyer Fjeld, med hardingfele som hovedfag på musikklinja på Sandefjord videregående skole, fikk seks til eksamen – og i sommer også ble belønnet med Arve Tellefsens Talentpris.
Hva fikk så vestfoldsungdommen til å velge folkemusikken? En av de unge musikerne svarer fornøyd at de ble dumpa fra klassisk. En annen forteller at det har vært moro å bruke tid på folkedans; den har fått dem til å skjønne musikken de spiller. Alle berømmer miljøet og samholdet.
Med en berliner som pedagog følger bonuser som utveksling med et ungt strykeorkester fra Berlin; to ganger er reisen gått dit. Tyskerne ble så tent på norsk folkemusikk at de i sin tur dro til Sandefjord. Ellers medvirker juniorene ved kirkekonserter, landskappleiker, landsfestivaler, dansekvelder – og snart går reisen til Italia.
Sven Nyhus’ ”Brureslått” klinger ut i prøverommet. ”Ein gong til!” sier Ellev – og legger til ”med lidenskap!”. Hans egen og Judiths musikalske lidenskap har smittet.
Bare synd at det ikke er plass for alle som søker seg til Kulturskolen. Køen er pinlig lang.
Folkemusikk i Sandefjord
• Ellef og Judith Röder Tomasgård driver opplæring i folkemusikk ved Kulturskolen i Sandefjord, bl.a. med eget juniorspelemannslag (både fele og trekkspill).
• Den største folkemusikkstjernen i Sandefjord er Lars Ingar Meyer Fjeld
Artikkelen sto opphaveleg på trykk i Bladet Folkemusikk, nr. 5, som kom ut rett før jol. Folkemusikk.no vil denne veka bringe fleire artiklar rundt dette emnet, og tar gjerne imot innspel frå lesarane.